Kattvakt - dag 9

På förmiddagen tog jag ett fluffigt täcke och gick till soffan för att titta på OS. Jag hann knappt lägga mig förrän Boris kom farande och bestämt kröp ihop på min mage. Sen låg han där och såg ut att ha det jättemysigt. Jag fick för en kort stund för mig att han kanske till och med gillade mig, men insåg snabbt att jag bör förbereda mig på att bli totaldissad så fort mamma kommer hem.
 
Elvis har varit väldigt lugn och sov faktiskt bort större delen av dagen. I vanliga fall brukar det vara full fart på honom. Det var först när min bror kom hem från jobbet som han kvicknade till. Han ställde sig upp och pep högt och skulle sedan absolut upp i famnen på min bror. De två har verkligen fastnat för varandra och Elvis ser aldrig så nöjd ut som han gör när han sitter på min brors arm.
 
De eviga sovkompisarna.
 
Angående kattungarna så blev vi lite brydda imorse. Vi vaknade av att någon pep intensivt. De brukar ju pipa lite då och då, men det var något med det här pipet som lät desperat. Ju vaknare jag blev desto mer insåg jag att ljudet kom från under sängen. Jag stack ner huvudet och fick se hur den svarta ungen låg där på golvet och skrek. Kubiken låg kvar i lådan med de andra ungarna och gav dem mat. Första tanken var att något var fel på ungen och att den nu blivit bortstött. Vi avvaktade en liten stund för att se om hon skulle hämta den. När inget hände tog jag upp den och då kom Kubiken genast springande och följde med mig när jag stoppade tillbaka den in bland de andra. Hon gick in i lådan och tvättade ungen som varit under sängen och lade sig sedan tillrätta så den skulle kunna äta. Vi satt på avstånd och studerade det hela. Den svarta verkade aldrig komma till skott med att äta då de andra ungarna var ganska så buffliga, eller så var den bara inte hungrig.
 
En kort stund senare tog hon den svarta och gick iväg med den under sängen igen. Vi började fundera på om hon var missnöjd med platsen där hon hade sina ungar och om hon därför planerade att flytta på dem. Men det enda som hände var att hon lade ner den svarta ungen i hörnet under sängen och sedan lade upp sig så att den skulle kunna äta. Den var inte så intresserad utav det. Den kröp mest runt på henne. Efter en stund tog hon upp den och bar tillbaka den till lådan igen där den har legat tillsammans med de andra resten av dagen. Vi har sett den äta flera gånger och den verkar må bra. Vad som hände där imorse förblir dock en gåta. Vi googlade som tokar för att hitta någon förklaringen på beteendet, men det gav inget resultat.
 
För att dagens rapport ska bli komplett så borde jag ju säga något om de kvarvarande katterna också. Totte har varit ute i rastgården hela dagen och eftersom det regnat en del så har han förmodligen legat inne i sitt hus och sovit.
 
Wilma och Kumi har haft en avslappningsdag. Vi stängde en dörr så att de fick halva huset för sig själva. Ingen Boris eller Elvis som kunde komma och störa. De har legat utslagna på stolar och mattor och inte ens brytt sig om när vi har gått förbi. Längtar tills jag får ta med mig dem hem om några veckor. Vi kommer ha det så mysigt tillsammans.
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: