Den som kan uppfostra Boris och Elvis

Som många vid det här laget vet så är Boris och Elvis ganska jobbiga med andra katter. De är inte elaka på något sätt, de får bara för sig att de ska leka med allt och alla. Att de sedan verkar ha oändligt med energi gör ju att de andra katterna tillslut ledsnar. Totte och Wilma brukar mest försöka springa undan, men en katt som inte drar sig för att uppfostra dessa två pojkar är Kumi. Vem annars? Hon är ju trots allt superkatten nr 1.

Kumi har ett litet extra ont öga till Boris när det kommer till att sova i sängar. Han började nämligen leka med hennes svans en gång för länge sedan och där gick gränsen tyckte Kumi. Snabbt lade hon sin arm runt hans hals och med sin fria tass slog hon honom hårt i huvudet upprepade gånger. Stackars Boris såg nästan groggy ut efteråt. Så när jag och Kumi nuförtiden ligger i sängen och Boris hoppar upp så brukar han bli alldeles platt och ge ifrån sig små ynkliga ljud. Kumi brukar mest bara se irriterad ut.

En gång låg jag i en säng ute hos mamma och läste. Kumi låg bredvid och vi hade det väldigt lugnt och mysigt. Då hoppade Boris upp nere vid fotänden. På den här tiden hade Boris fula ovanor som att klättra på folk och flyga på dem i ansiktet. Han ville inget ont tror jag, snarare busa. Detta var innan mamma hade skaffat Elvis, så han hade lite för mycket energi över. Jag såg i alla fall hur Boris gjorde sig redo för att attackera mitt ansikte. Han tog sats och kastade sig framåt. Jag hann tänka att det här kommer göra ont. Från sidan hoppade då Kumi upp och använde sin berömda höger till att få tag i Boris. Hon tryckte ner honom i täcket och började hejvilt slå på honom. Boris sprang iväg ut ur rummet och Kumi lade sig genast till rätta och försökte somna om.

Elvis har också fått sig en omgång. Den gången låg Kumi på soffan och sov. Elvis tyckte då att det var brukligt att springa rakt över henne. Kumi blev förbannad och snärtade till honom ordentligt. Elvis drog i backen med ett brak.

Hon blir bara arg när de stör henne. Vanlig lek är hon gärna med på. Ibland är det till och med hon som startar leken. Oftast är Boris inblandad eftersom han är så tacksam att få igång.

/Sandra


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: